naar de startpagina
historie
opzet
muziek
koor en
orkest
tekst MP
evangelie
Mattaeus
start MP

Het evangelie van Matthaeus                                                       [ stop muziek ] [ terug ]

Het passieverhaal is een onderdeel van het evangelie van Matthaeus. Dit is een van de vier evangeliën.
In deze presentatie is de volledige tekst van het Passieverhaal van Matthaeus opgenomen.

Wat is een evangelie? Vier evangeliën. 

Het woord evangelie komt van het latijnse woord "evangelium" en het griekse "eu- aggelion". Het betekent vreugdevolle boodschap. In dit geval staat het begrip voor de vreugdevolle heilsboodschap van Christus.

Er zijn vier evangeliën in het Nieuwe Testament. (Het Nieuwe Testament is dat deel van de bijbel dat betrekking heeft op de geschriften na Christus' geboorte. Het oude testament gaat over de periode daarvoor. Daarin vind je onder meer: het scheppingsverhaal, het verhaal van de Joden in Egypte, de psalmen, de profeten.) 

Het evangelie beschrijft het verhaal van Jezus' leven: geboorte, zijn belevenissen en wonderen, lijden en sterven, opstanding en hemelvaart. Het is meer geschreven en te lezen als een verkondigingsverhaal dan als een exacte biografie. 

Vier evangelisten

De vier evangeliën zijn het product van vier evangelisten: 

  • Johannes (vaak uitgebeeld door een adelaar), 
  • Matthaeus (uitgebeeld als -gevleugeld- mens), 
  • Marcus (uitgebeeld als leeuw) en 
  • Lucas (uitgebeeld als stier).

De verhalen verschillen qua stijl en selectie van gebeurtenissen. Dat had sterk te maken met de achtergrond van de schrijvers - Johannes behoorde als leerling van Jezus tot zijn intimi, Lucas heeft Jezus zelf nooit gekend- en van het (zendings)doel waarvoor het werd geschreven.

Men vermoedt dat het Matthaeus-evangelie ongeveer 70 jaar na Christus is geschreven.

[ naar boven ]

[ terug ]