Matthaeus Passion: Uitvoering door Koor en orkest
[ stop
muziek ] [ terug ]
Deze pagina gaat over de uitvoering en uitvoerenden.
Uitvoering nu, verschil met vroeger.
De Matthaeus is niet altijd uitgevoerd zoals we hem nu horen.
Tegenwoordig wordt de Matthaeus Passion vaak (weer) uitgevoerd als
oorspronkelijk (Voor zover ons tenminste bekend is). Heel lang
echter is de uitvoeringspraktijk gebaseerd geweest op de bewerking
die Mendelssohn bij de heropvoering in 1829 heeft aangebracht.
Hierbij gebruikte hij een aanzienlijk groter orkest en koor en
gebruikte andere instrumenten (een pianoforte in plaats van orgel/klavecimbel, klarinetten in plaats van hobo's). Hij veranderde de
muziek en de begeleiding bij aria's en arioso's. De Basso-continuo
werd op onderdelen aangepast. Hij kortte de Matthaeus fors in,
waarmee een aantal -nu bekende- aria's en arioso's wegvielen (Pas in
1912 werd de Matthaeus weer volledig uitgevoerd).
In 1925 en 1931 kwamen de eerste uitvoeringen in originele -door
Bach aangegeven en veel kleinere- bezetting. Met name vanaf de
vijftiger en zestiger jaren is veel onderzoek gedaan naar en geëxperimenteerd
met de authentieke uitvoeringspraktijk: originele instrumenten,
originele Bachmuziek, origineel tempo, originele wijze van spelen.
Het houdt overigens steeds de discussie levend wat nu origineel is
en of je Bach in deze tijd nog wel origineel kunt spelen. Een
recente ontwikkeling is dat de bezetting van grote werken als de
Passionen verder wordt ingekrompen (Creesh/2003, Veldhoven/2005)
(zie NRC-interview met Creesh). Er zou geen
sprake zijn geweest van een groot koor. De solisten zongen ook samen
de koorpartijen. Het laatste woord in de discussie is nog steeds
niet gevallen ...!
Wat is
overigens het belang van een originele praktijk als een aan deze tijd
aangepaste uitvoering de mensen ook raakt?
Ook in de jarenlange traditie van Nederlandse uitvoeringen
veranderde nogal wat: in het concertgebouw in Amsterdam
(Concertgebouworkest onder leiding van Willem Mengelberg) en in
Naarden bij de Bachvereniging.
Vergelijk bijvoorbeeld:
[ stop
muziek ] [ terug ] [ naar boven ]
Tweekorigheid, de
twee koren.
Als elders al is aangegeven:
de Matthaeus tweekorig is geschreven. Dit betekent ieder koor met
een eigen dramatische en muzikale rol en ieder met een orkest ter
begeleiding. Dus ook twee orkesten dus.
Het geeft in grote delen een sterke dialoogwerking. Op andere
momenten versterkt het gezamenlijk optreden van het koor de
gemeenschappelijkheid.
Het koor bestaat uit sopranen, alten, tenoren en bassen. De
omvang van het koor (en orkest) natuurlijk kan verschillen (naar
beschikbaarheid en naar opvattingen van de dirigent).
Wat de omvang betreft:
- Dirigent Gustav Leonhard gebruikt in 2002 in Naarden voor
ieder van de twee koren een koorbezetting van: 5 (x2 koren)
sopranen, 5 alten (x2 koren), 4 tenoren (x2 koren) en 4 bassen
(x2 koren). Totaal dus 36 zangers.
- In 1995 gebruikte hij 4 in plaats van 5 alten en sopranen per
koor. Totaal 32 zangers.
- Herreweghe werkt op zijn CD van 1985 met 5 + 7 sopranen, 4 + 4
alten, 5 + 5 tenoren, 5 + 6 bassen. Totaal: 41 zangers.
- Ton koopman met: 5 + 5 sopranen, 4 + 4 alten, 4 + 4 tenoren, 4
+ 4 bassen. Totaal: 34.
- Een Mendelssohn-uitvoering werd onlangs uitgevoerd met twee
koren van 9 + 9 sopranen, 6 + 5 alten, 8 + 6 tenoren, 7 + 7
bassen. Totaal: 57 zangers.
- Mengelberg werkte met koren van totaal 400 a 500 personen.
Je kunt je voorstellen dat dit nogal wat verschillen geeft.
Vergelijk
het openingskoor van Mengelberg eens met dat van Ton Koopman.
Functie van het koor:
Het koor zingt de drie grote koren, waarvan het openingskoor ook
nog met een apart jongenskoor en de koralen. Tenslotte verwoord het
koor regelmatig de dramatische rol van het volk, de gemeenschap of
een groep mensen.
[ stop
muziek ] [ terug ] [ naar boven ]
Solisten
Er zijn minimaal zes solisten:
- een tenor (evangelist) en een bas (Jezus),
- sopraan, alt, tenor en bas voor de aria's en arioso's
Werd de altstem vroeger altijd door een vrouw gezongen, tegenwoordig
wordt ook vaak gewerkt met een man als alt. Je ziet ze zowel als
solisten als in het koor "countertenor").
stop
muziek ] [ terug ] [ naar boven ]
Het
orkest / de twee orkesten en de instrumenten
Typische Barokinstrumenten.
Net zoals er twee koren zijn, zijn er in de Matthaeus Passion
twee orkesten.
Tegenwoordig wordt de Matthaes met twee kleinere orkesten
gespeeld. Net als in de tijd van Bach, die met moeite voldoende
behoorlijke musici bij elkaar kon brengen. Toen Mendelssohn Nu kleine orkesten ivm vroeger. Overeenkomend met tijd van
Bach die altijd veel moeite had om genoeg musici vinden.
Voorbeeld samenstelling van orkest (in 2002 onder leiding van
Gustav Leonhard in Naarden) en die van een Mendelssohn uitvoering
|
orkest Naarden
2002 |
|
Mendelssohnuitvoering |
|
Koor 1 |
Koor 2 |
totaal |
|
Koor 1 |
Koor 2 |
totaal |
1e violen |
4 |
4 |
8 |
1e violen |
5 |
5 |
10 |
2e violen |
3 |
3 |
6 |
2e violen |
4 |
4 |
8 |
altviolen |
2 |
2 |
4 |
altviolen |
3 |
3 |
6 |
cello |
2 |
2 )* |
4 |
cello |
2 |
2 |
4 |
contrabas |
1 |
1 |
2 |
contrabas |
2 |
2 |
4 |
traverso (fluit) |
2 |
2 |
4 |
fluit |
2 |
2 |
4 |
hobo's )** |
2 |
2 |
4 |
hobo's |
2 |
2 |
4 |
blokfluit |
2 |
|
2 |
Klarinet |
|
2 |
2 |
orgel )*** |
1 |
1 |
2 |
orgel |
|
1 |
1 |
viola da Gamba |
1 |
|
|
)**** |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal |
|
|
36 |
totaal |
|
|
43 |
)* waarvan een Viola da Gamba
)** oboi d'amore en oboi da caccia
)*** hier wordt wel eens een orgel vervangen door de
klavecimbel (hoewel dit eigenlijk een instrument voor
wereldlijke muziek is.
) **** Mendelssohn gebruikte hier ook nog een pianoforte bij
(voorloper van de piano)
stop
muziek ] [ terug ] [ naar boven ]
Typische
barokinstrumenten
In het authentieke Matthaeus Passion orkest wordt op oude
instrumenten (vaak met darmbesnaring) gespeeld. Daaronder zijn in
het algemeen de typische barokinstrumenten:
Heel soms:
- de klavecimbel,
een klavierinstrument. Voorganger van de piano. Bij de
klavecimbel worden de snaren niet aangeslagen (zoals bij een
piano door de hamertjes) maar "geplukt" als bij een
gitaar. Door de aanslag kon men het geluidsvolume niet beïnvloeden.
Om dat te bereiken ontwikkelde men het aanslagmechanisme: eerst
in de pianoforte (rond het overlijdensjaar van Bach: 1750) en
later in de piano.
Een site over instrumenten: www.instrumentenweb.com/index.html
stop
muziek ] [ terug ] [ naar boven ]
De basso continuo
De basso-continuo vormt in de barokmuziek het hart van de
instrumentale begeleiding en muziek.
Voorbeeld van de Basso continuo
stop
muziek ] [ terug ] [ naar boven ]
|