naar de startpagina
historie
opzet
muziek
koor en
orkest
tekst MP
evangelie
Mattaeus
start MP

De opzet en onderdelen van de Matthaeus Passion                 [ stop muziek ] [ terug ]

Enkele belangrijke punten in verband met de opzet
De onderdelen van de Matthaeus
- de vertelling
- aria's en arioso's (recitatieven)
- koralen
- koren
de teksten

Enkele belangrijke punten

  • Voor een kerkdienst gemaakt ...
    Elders is uitgelegd dat de Matthaeus Passion is gemaakt ten behoeve van een kerkdienst. Vandaar ook de twee delen.
  • Structuur rondom het evangelieverhaal van Matthaeus ... 
    Centraal in de Mathhaeus Passion staat het evangelieverhaal van de evangelist Matthaeus.
    Hierin wordt het verhaal van verraad, gevangenneming, lijden, veroordeling, sterven en kruisafneming van Christus beschreven. 
    Verdeeld in verschillende scènes plaatst Bach overdenkingen die reflecteren op de beschreven gebeurtenissen: 
    - Arioso's (recitatieven) en aria's. 
    - Ook in koralen wordt gereageerd op het verhaal. 
    - Drie grote Koren omsluiten het geheel.
  • Muzikale opzet en rollen ...
    Het stuk is tweekorig opgezet. Dit betekent dat er twee koren en twee orkesten zingen en spelen (Dit heeft behalve een muzikale functie ook een symbolische betekenis). De muzikale deelnemers aan het verhaal zijn de solisten (sopraan, alt, tenoren en bassen), het koor en het orkestpartijen.
    Rolverdeling in het verhaal is:
    - de evangelist (een tenor)
    - Jesus (een Bas)
    - de solisten die de aria's en arioso's zingen en soms een figuur uit het volk of een van de leerlingen (Judas, Petrus) uitbeelden.
    - twee koren (die een dialoog mogelijk maken, maar gezamenlijk ook vaak de rol van het volk / de menigte of de gemeenschap van de gelovigen tot uitdrukking brengen).

    [ naar boven ]

De onderdelen van de Matthaeus

De Mattaeus Passion kent rondom de tekst van het Matthaeus-evangelie de volgende belangrijke onderdelen:

De vertelling van het Matthaeus-evangelie

Het passieverhaal uit het evangelie van Matthaeus vormt de kern van de Matthaeus Passion. 
Dit wordt -reciterend (vertellend)- gezongen door de evangelist. Deze wordt muzikaal eenvoudig 
begeleid door de basso continuo. 

Aria's en arioso's (recitatieven) 

Aria's en arioso's (recitatieven) zijn zangstukken met een poëtische tekst over een voorafgaande scène in het verhaal. Zij sluiten meestal een deel van het verhaal hiermee af of onderstrepen het. Het zijn abstracte teksten die een algemeen karakter hebben, bestemd voor iedereen.
Het wordt meestal gezongen door één solist die (vaak) wordt begeleid door een specifiek instrument en de basso-continuo (eenvoudige begeleiding van orgel en enkele lage strijkinstrumenten). Op sommige plaatsen in de Matthaeus wordt een duet gezongen of wordt in dialoog met het koor gezongen.
Arioso en aria horen bij elkaar. Vaak gaat een arioso vooraf aan een aria en wordt ze gevolgd door een aria (maar niet altijd). Beiden worden in het algemeen door dezelfde solist gezongen en met dezelfde instrumenten begeleidt. 
Er zit een -voor mensen van die tijd bekende- symboliek in de Bachs keuze van de solist (sopraan, alt, tenor of bas) voor een aria.  

  • Een arioso (recitatief) heeft een recitatief (opzeggen/voorlezen) karakter en wordt daarom dus ook vaak als "recitatief" omschreven. De tekst wordt achter elkaar door gezongen (dus niet herhaald zoals bij een aria). De begeleiding is wel melodisch maar betrekkelijk eenvoudig in vergelijking met de aria.
  • De aria is eveneens een bezinnende tekst maar melodisch veel rijker uitgewerkt. Teksten worden herhaald. De structuur is in het algemeen: deel A, deel B en herhaling van deel A (dit heet: "da capo").

    [ naar boven ]

Koralen

Koralen zijn voor de kerkganger heel bekende kerkliederen, die in het gezangenboek staan dat iedere gelovige heeft. Muziek, tekst en betekenis zijn bekend. Een aantal zelfs ook nog steeds voor ons (ze worden bijvoorbeeld regelmatig gespeeld bij gelegenheden als dodenherdenking ed.). Iedereen snapte dus wat Bach met zijn plaatsing van een bepaalde koraal in het verhaal bedoelde. Ze staan dus ook voor het medeleven en de reactie van de gelovige. 
De melodie is gemakkelijk herkenbaar en zingbaar. De tekst wordt doorlopend gezongen (geen herhaling). Het is eenduidige en eenvoudige muziek met eenvoudig(e) (klinkende) muzikale begeleiding. Door die eenvoud is de hele tekst ook goed verstaanbaar. 
Een heel bekend koraal is "O Haupt voll Blut und Wunden".

Koren

In de koren wordt de reactie van "het volk" op de gebeurtenissen uitgedrukt. 
Er zijn drie grote en indrukwekkende koorstukken in de Matthaeus Passion opgenomen. 
Het openingskoor : "Kommt ihr töchter helft mir klagen ..."
Ter afsluiting van het eerste deel (bewerking van een koraal): "O mensch bewein dein sunde gross ..." Het slotkoor van de Matthaeus: "Wir setzen uns mit tränen nieder ...". (Dit was aanvankelijk als openingskoor voor de Johannes Passion bedoeld en bij de eerste uitvoering daarin opgenomen.) 
In sommige aria's spelen de koren ook een rol. 

Teksten van Picander

De teksten voor aria's en arioso's zijn gemaakt door Christian Friedrich Henrici, alias Picander. 
Deze schreef meer voor Bach. Ze worden in het algemeen niet tot hoogstaande poëzie gerekend. 
Bach heeft ze zelf heel bewust geselecteerd en aangepast (ook hierin zit symboliek) 
(klik hier voor de hele tekst van de MP ...). 

[ naar boven ]

[ terug ]